Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Румънци ли са власите

Снимка: Колаж Радио ВИДИН

Бившият министър на правосъдието на Румъния и евродепутат Моника Маковей изпрати отворено писмо до премиера Бойко Борисов, министъра на труда и социалната политика Ивайло Калфин, министъра на образованието Меглена Кунева и Националния съвет за тристранно сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси към Министерския съвет за преодоляване на езиковите бариери за етническите румънци в България.

"Изразявам своята загриженост по отношение на възможността за българските граждани, които са етнически румънци, особено онези, живеещи в селските райони в България, да изучават учебните предмети на румънски език", пише Маковей и добавя:

"Миналата година към мен се обърнаха български граждани от румънски произход и ме информираха за трудностите в България да изучават учебните предмети на румънски език. Румънският език се предава само устно, тъй като няма възможности да се изучават учебните предмети на румънски език. За втори път сигнализирам за тези проблеми. Написах и друго писмо през 2010 година и го адресирах към евродепутатите.Снимка Всички живеещи в България румънци трябва да бъдат признати и да бъдат третирани като национално малцинство в съответствие с международното право. Без реална подкрепа от българската държава румънската общност се намира във финансова невъзможност да отстоява своите политически, социални и културни интереси. Без подкрепа за румънското етническо малцинство това положение в крайна сметка ще доведе до изчезването на румънското културно и езиково наследство на юг от река Дунав. Усилията на румънското правителство да осигури достъп до изучаването на предмети на румънски език бяха възпрепятствани от Министерството на образованието на България. Бих искала да приемете бюджет и подробен план за действие както и списък с конкретни мерки за запазване на езика и позволяване на воденето на занятия на малцинствени езици в училищата и във висшите учебни заведения. Румънците би трябвало да изучават учебните предмети на своя собствен език, ако желаят това и би трябвало да им се позволи да запазят своята култура и да проповядват в църквите на румънски език."


По темата се включиха слушатели на Радио ВИДИН:

"Хората, които говорят влашки в България, са наследници на българи, които са се преселили в Румъния и след това са се върнали обратно... мисля, че те имат всички права. Служил съм във Видин и още по времето на Тодор Живков по улиците се чуваше и сръбски, и румънски, и български говор, така че никой не е ограничаван за нищо- имат всички права. Госпожа Маковей по-добре да се занимава с правата на унгарците в Румъния, а не с други държави... Писмото на Моника Маковей е много тенденциозно. Аз съм на 80 години, помня цялата история, предадена от моите прадеди. Родена съм в Гомотарци, учила съм матерния си език, после научих цялата наша история, че сме българи, а не сме румънци. Не бива да се разпалва омраза между румънци и българи... Намерете работа на хората да работят, а не тези, които ги говорят тези работи, да се занимават само с глупости... Нека политиците оставят хората сами да се самоопределят дали са румънци, българи или други... Родена съм и израсла в Капитановци, но никога не съм чувала коментари в моето семейство, че сме румънци. Така че нека не се търси нещо, което не съществува..."


Вицепремиерът Ивайло Калфин заяви пред Министерския съвет, че България е еднонационална държава и национални малцинства не съществуват. Възможностите за учене на майчин език съществуват в законодателството като свободно избираем език. Никой не пречи на нито един български гражданин да учи румънски или какъвто друг език си избере в съответното учебно заведение.

Снимка"В България има етнически румънци, съществуват, и това сме ние. Това, че на някой не му изнася и че робува на отживели политики, не ни засяга нас, но това създава мнение в обществото, което противоречи на принципите на демокрацията и на нашата конституция. Никой не може да определи и да каже някой друг от какъв етнос е освен сам за себе си. Писмото на госпожа Маковей беше зле преведено и излизаше, че всички румънци в България са с ромски произход- това не е така. В това писмо се иска обучение по майчин език, църква, масмедия. Наистина в България няма законови пречки за изучаване на майчин език, но има местни пречки, които профанират и спират процеса. Тази година отворихме свободноизбираема подготовка по румънски език във видинското училище "П. Р. Славейков". Имаме 16 дечица, които го изучават. Усилията ни да открием такива курсове са от 25 години. Имаме проблем за изучаването, защото няма обособени програми за изучаването на румънски език за хората от нашия етнос. Не бива в никакъв случай да се мисли, че писмото на Моника Маковей е позиция на някой друг- това е чисто нейна позиция като евродепутат. Някои се опитват да кажат, че това е позиция на Румъния или на нас- местните. Нападки срещу нас биха довели до безсмислени неща. Спрете да си играете с етносите", призова председателят на Сдружението на етническите румънци в България АВЕ Иво Георгиев и добави, че в организацията, която оглавява, членуват 3 240 души.

В област Видин, според последното преброяване, едва 192-ма души са определили себе си като власи, а още по-малко- 44 като румънци. Общата численост на самоопределящите се като власи в България е 3 684 души, българите, заявили че майчиният им език е влашки са 1 462, а румънски - 1 964. 891 души са се самоопределили като румънци. В училищата в област Видин румънски език не се изучава като майчин, показа проверка на Радио ВИДИН. Причината- не е заявено желание за това. Не е въведен и Свободно избираем предмет "румънски език". Ученици от училище "П. Р. Славейков" във Видин изучават румънския фолклор и традиции. Сформирана е група от деца, които се запознават както с румънските, така и с българските традиции.

Снимка"Медиите разтръбиха за писмото на Моника Маковей, слушах и коментарите на политически лидери. Те не са прави в оценката си, че това е самостоятелно мнение на един румънски евродепутат и политик. Напротив- следейки двустранните отношения между България и Румъния, забелязвам, че това е целенасочена политика на румънската държава. Румъния има претенции за свои етнически малцинства в съседни държави. Ако се върнем малко по-назад във времето, ще видим, че до ХIX век понятието "румънец" не съществува като етническо понятие. Има няколко държави, за които Румъния се обявява за наследник- Влашко, Трансилвания и Молдова и едва след обединението на Влашко и Молдова в средата на ХIX век възниква идеята за държавата Румъния, т.е. държава, която се родее с някогашната Римска империя. Това понятие е абсолютно измислено и неотговарящо на никакви етнически и исторически истини. Когато създаваш една изкуствена държава и етнос, да имаш претенции към хора, които съществуват в Европа и Балканите от хилядолетия, е несериозно и не отговаря на добрия тон между България и Румъния. Българската историческа наука отдавна е доказала, че влахоговорящите общности в България са потомци на българи, които по време на османското робство, са се преселили във Влашко, в Унгария, по-късно в Австро-Унгария и след Освобождението са се завърнали обратно в България. Пребивавайки там два века те са усвоили доста от обичаите и езика на местната влашка общности и са донесли у нас този език. Това е недвусмислено доказано от българската историческа наука и е признато от международни учени", каза пред Жоро Александров историкът от Враца и депутат от ВМРО, част от Патриотичния фронт, Красимир Богданов и добави:

"Ако сравним наличието на власи в България, българската общност в Румъния е много по-многобройна, много по-исторически обоснована и етнически осъзната. В Румъния по различни данни има повече от 500 000 българи, върху които се извършва силен процес на асимилация вече повече от 150 години и се нарушават техните права. Същевременно в София има румънско училище, румънска църква, но претенциите на Румъния не спират до тук, тя предявява искания такава църква да бъде открита във Видин, да бъдат открити училища на румънски език във Видин и околните села, а във всеки един от българските дунавски градове в най-представителната сграда има румънски културно-информационен център и там се извършва румънска пропаганда. И да казваме, че България погазва правата на румънците е нелепо и нашата държава трябва да има много по-сериозна реакция. Ще представим декларация в пленарната зала на Народното събрание и ще отправим искания към министъра на външните работи за ответна реакция по този въпрос."

На противоположно мнение е историкът от Козлодуй, член на Сдружението на етническите румънци в България, Николай Пачев, според когото румънският етнос населява българските земи от близо 2 хилядолетия:

Снимка"Аз се самоопределям като български гражданин от румънски етнически произход. Като историк лично съм бил засегнат от това, защото през цялата си младост съм унижаван като човек от "втора категория". Когато говорим за присъствието на романски и на румънски граждани на юг от Дунав, ще напомня, че романите присъстват тук от 271 година след Хр., т.е. когато Рим се изтегля на юг от Дунав заради готските нападения. Много е печално, когато представител на някоя от партиите категорично заявява, че България е монолитно изградена от български етнически елемент. Историческите факти говорят, че още преди създаването на българската държава в земите западно от Тимок до сегашния Никополски край е присъствало румънско население, както и в Софийска и Нишка области. При създаването на българската държава тук е съществувало романско население. Най-масовият етнически елемент тогава са романизираните траки. По време на османското владичество в Козлодуй живеят 90% румънци и само 10% българи. В оряховските села етническото румънско население е 97% и то е гръбнакът на възрастването на този край. След 1600 година до средата на ХIX век от Румъния в българските земи идват много заселници, които бягат от жестокия чокойски гнет в Ардел. Има и много бегълци на юг от Дунав след голямото въстание на Тудор Владимиреску от 1821-1823 година."

Според Николай Пачев представителите на румънския етнос в България винаги са имали само положителна роля в обществото:

"Онези неуки и невежи хора, както ни представят, създадоха голямото име, признато в цял свят, проф. д-р Цеко Торбов, освен това- Тодор Патрашков- професор, хирург, член на международни организации, Митко Гогошев- всепризнато име в изследванията на космическата плазма, проф. д-р Марин Андреев и много други. Към имената на големите власи в България можем да прибавим Ангел Кънчев, Михаил Такев, Алеко Константинов, Майка Тереза... Изводът е, че румънското етническо малцинство винаги е имало конструктивна роля в пределите на българската държава, никога не е търсило самостоятелност, не е имало никакви териториални претенции, искало е само да бъде признато за малцинство. Дошлите тук не са възвръщенци. Най-големият отрицател на румънския етнос е депутатът Валери Симеонов. Той сега се представя за бургазлия, но е родом от козлодуйското село Бутан, където има влашка махала, а личността Каракачанов- "каракачанин" означава гърцизиран влах. Имаме пълното право да искаме да изучаваме свободно румънски език като роден език и да бъдем признати като етническо малцинство. Ние сме за единство и сме напълно лоялни към живота на българската държава."

Етнонимът "влах" е един от тези, с които, безспорно, са наричани българите. Това каза пред Стефка Павлова адвокат Пламен Вълов от Видин, който в книгата си "Корените на българския произход. Българското име" се спира и на средновековното име "влах" и неговите форми. Според него за същността и принадлежността на този етноним има достатъчно сведения, които, ако не се тълкуват субективно и превратно, ясно показват истината:

Снимка"Проф. Пламен Павлов пише, че територията и населението на днешна Румъния са неразделна част от Първото и Второто българско царство. Падали са за кратко или по-дълго под чуждо господство, когато българската държавност не е съществувала или е била слаба, но там е продължавало да живеят българи. Във воеводствата Влашко и Молдова до средата на ХIX век се използва кирилицата, а българският е официалният административен език, ползван от местната аристокрация до XVIII век, което показват и влахо-българските грамоти, написани на този език. Старобългарският език се употребява в Румънската православна църква до началото на ХХ век. До 1861 година латинската лексика в писмения влашки език е само 20%, а останалите 80% са думи производни или заемки от българския език. В хрониките името "власи" е синоним на "българи". Показателна е употребата на "влах" и "българин" при Никита Хониат в неговата "История" от XIII век. Той е пряк свидетел и очевидец на българското въстание на Петър и Асен и е бил наясно с тогавашните български имена. При двата преписа са ползвани като равнозначни етнонимите "власи", "мизи", "загорци" и "българи". В по-стария препис става дума за "българи", което име е заменено с "власи" в по-новия препис: "А императорът Исак Ангел, който можел да обходи цяла Мизия и да достави гарнизони в тамошните градове, но не направил нищо подобно, той изгорил кръстците с жито и подведен от фалшиви молби от срещнатите българи още повече да вдигнат носа си срещу ромеите и още повече ги одързостил." В по-ранния препис жителите на тези градове са наричани направо "българи", а в по-късния "власи" и "варвари". В този летопис има множество още потвърждения на горните изводи, като завещанието на императора, който разгромил власите бил наречен "българоубиец": "Императорът започнал така да се гордее с делата, които извършил, че един от съдиите казал: "Душата на Василий Българоубиеца страда, защото когато окончателно разгромил власите, наредил, ако отново прибегнат до бунт, то този, който ще воюва срещу тях трябва да построи лагера си и така да излезе насреща им." И писателят Йоан Цеца посочва кой народ е победил Василий II: "А някога българите бяха господари на планината Пинд и пределите на Лариса и Дирахорум, почти до самия Константинопол, чак до най-силния самодържец Василий, който напълно им свил врата. Именно тези българи са власите, които Василий окончателно разгромил." Тодор Скутариот също пише за "варварите край Хемус, които по-рано се наричали мизи, а сега власи и българи". Разглеждайки сведенията от тези и други извори, Петър Коледаров отбелязва, че ако се приеме, че под "власи" в тях се разбира "не българи", то ще излезе, че българската държава е възстановена без участието на българите, което очевидно е абсурдно. Етнонимът "влах", "блах" в латинския произлиза от късната форма на българския етноним "бълг" и "балх". Гаврил Занетов казва, че "в най-старите източници и в народните песни тази земя носи название "планинска", "басарабидна земя" или "влашка земля" и най-после "угро-влахийска земля" и че думата "влах" не е означавала първоначално "румънска народност" се вижда още от това дето "власи" се срещат и другаде, освен във Влашко, което ще рече, че думата "влах" е означавала първоначално "планинец" и дори "овчар" и така първите власи във Влашко освен, че не са били румъни, но и самата дума "влах" очевидно не е румънска, но словенска." За българската принадлежност на тази дума пише и Анна Комнина, така че не може да се търсят нейните значения при какви ли не чужди народи, както правят някои историци, особено- румънски."

Повече по темата- в прикачения звуков файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Динково - в очакване на по-добър живот

Динково е най-малкото село в община Ружинци по брой жители. Около 65 са хората, които живеят тук, лятото стигат и до 100. Населеното място се намира в близост до река Лом, Белоградчик е на 40 км. Земята е плодородна, вода има в изобилие, дворовете на имотите са големи и просторни, къщите са едноетажни. Като цяло Динково има прекрасни..

публикувано на 10.05.24 в 12:05
Иван Радев

Иван Радев: Механизмите на демокрацията се ползват срещу самата нея

България се изкачва с 12 места в класацията на "Репортери без граници", показва годишният доклад на организацията. Страната ни е 59-а в света по критерий "свобода на словото" от общо 180 държави.  Въпреки напредъкът обаче продължаваме да сме сред последните в рамките на Европейския съюз, защото индикаторите в областта на политиката, икономиката и..

публикувано на 09.05.24 в 10:00
Марин Лесенски

Марин Лесенски: Подобрението в свободата на словото не е по същество, а в сравнение с предишни години

България се изкачва с 12 места в класацията на "Репортери без граници", показва годишният доклад на организацията. Страната ни е 59-а в света по критерий "свобода на словото" от общо 180 държави.  Въпреки напредъкът обаче продължаваме да сме сред последните в рамките на Европейския съюз, защото индикаторите в областта на политиката, икономиката и..

публикувано на 09.05.24 в 10:00

Все повече българи предпочитат почивка в чужбина

Пътуванията на българи в чужбина през март 2024 г. са 679.1 хиляди, или с 19.1% повече спрямо същия месец на миналата година. Това сочат данни на Националния статистически институт (НСИ). Броят на пътуванията с цел гостуване, обучение, посещение на културни и спортни мероприятия нараства с 29.5%, за почивка и екскурзия - с 18.6%. Тези със..

публикувано на 08.05.24 в 11:16

Северозападът преди изборите: много проблеми, малко очаквания

Какви са очакванията и надеждите на жителите на Северозапада за изборите на 9 юни проверихме в "Посоките на делника".  Област Видин си остава рекордьор във всички негативни класации - най-малката по население област, най-бедният регион, най-застаряващ, с най-много пенсионери и най-малко млади хора, с най-висока смъртност и най-ниска раждаемост...

публикувано на 07.05.24 в 12:08

Въстанието от лето 1850 - вик за справедливост

В българската история има дати и събития, които ни зареждат с патриотизъм и национално самочувствие. Въстанието от лятото на 1850 година в Северозападна България, когато населението от Видинско, Кулско, Ломско и Белоградчишко се вдига на бунт срещу османския гнет, е едно от тези събития.  За него малко се знае, не се изучава в учебниците. Това..

публикувано на 06.05.24 в 11:10

Село Долно Белотинци - с любов към младите и към футбола

Село Долно Белотинци е едно от 23 села в община Монтана. Намира се на 3 км от Монтана ,  този факт дава възможност хората от селото да съчетават живота на село с работата в града.  Селото е голямо и многолюдно.  Тук живеят много млади семейства, а техните деца учат в областния град Монтана. 116 са учениците, които всеки ден пътуват до..

публикувано на 03.05.24 в 12:05